Як інвестор Макс Кріппа врятував Maincast
Події 24 лютого 2022 року внесли корективи в роботу всіх українських бізнесів. Для компанії Maincast, яка спеціалізується на трансляції кіберспортивних ігор, ці корективи могли стати фатальними. Але вмілий менеджмент і допомога інвестора Макса Кріппи допомогли Maincast не тільки встояти, а й стати лідером.
Початок повномасштабної війни поклав кінець усьому, що пов'язувало український і російський бізнес - така ціна за агресивне вторгнення. Але відмова від партнерства вдарила не тільки по стороні противника. Це добре видно з кейсу компанії Maincast, яка одразу ж ухвалила рішення про розірвання російських спонсорських контрактів. У цей самий момент від контрактів відмовилися й українські спонсори, але не з ідеологічних, а суто економічних причин - тоді було не до кіберспорту. Зрештою доходи Maincast скоротилися до нуля і почалися перегони на виживання. Що ж допомогло компанії вистояти? Три важливі уроки від українських флагманів ринку, які стануть у пригоді всім бізнесменам і управлінцям.
Перше: дух!
У момент, коли в Україні гриміли вибухи, а спонсори впали в заціпеніння, світовий кіберспорт продовжував працювати. У Maincast був вибір: впасти у відчай або спробувати чинити опір. Власне, перед таким вибором опинилися всі без винятку українці. І ми знаємо, яке рішення було прийнято.
Компанії Maincast допомогли співробітники: спортивні коментатори продовжували працювати з дому, без особливої надії на винагороду - на ентузіазмі, любові до спорту і своєї команди. Не підкачав і топменеджмент: спрацювала подушка безпеки, накопичення та інвестиції, яких вистачило, щоб протриматися до осені 2022 року. А далі потроху відтанули і спонсори. До кінця 2022-го компанія Maincast уклала кілька нових контрактів і увійшла в новий ритм роботи.
Друге: надійний інвестор
Зараз Макса Кріппу знають як власника кіберспортивної організації NAVI. Але насправді захопленість Макса Кріппи кіберспортом почалася з Maincast. Про це говорить Віталій Волочай, який 2018 року продав свою частку в компанії RuHub і разом із партнерами вирішив створити власну українську студію кіберспортивних трансляцій. Волочай, відомий під ніком v1lat, людина в спорті легендарна: він коментував близько 40 видів спорту і володіє унікальною компетентністю.
Прийнявши рішення створити Maincast, Волочай і партнери підрахували «готівку» і зрозуміли, що потрібна сума становить близько $800 тисяч. Необхідність у пошуку інвестора стала очевидною. Саме в цей час партнери і звернулися до Макса Кріппи, якому «довелося пояснювати, у чому крутість кіберспорту», - згадував у своєму інтерв'ю Волочай.
Макс Кріппа прийняв рішення досить швидко і став акціонером Maincast. «Він став співвласником студії буквально через два місяці після її створення. Коли ми відокремилися від «русни» і нам потрібні були гроші на те, щоб існувала студія тут (в Україні, ред.)", - сказав в інтерв'ю Волочай.
Таким чином, Макс Кріппа за чотири роки до повномасштабного вторгнення вже допомагав компанії Maincast відокремитися від російського ринку і піти у вільне плавання. Очевидно, що інвестор допоміг і 2022 року, коли, за словами все того ж Волочая, компанія зазнала мільйонних збитків.
Третє: стійким щастить
Фактори макросередовища можуть завдавати ударів, але також можуть приносити і несподівані плюшки. Витримавши перші кілька місяців повномасштабної війни, український бізнес зрозумів, що необхідно заробляти - ППО саме себе не купить. Так виникла потреба в рекламі, але звичний телемайданчик був зайнятий марафоном єдиних новин.
І тут для Maincast відкрилося вікно можливостей. Рекламодавці, які покинули телевізійний простір, почали шукати нові майданчики. Maincast було що запропонувати. Аудиторія україномовних трансляцій зросла на запаморочливі тисячу відсотків і склала понад 5 мільйонів годин перегляду. До двох мільйонів зросла й українська аудиторія Twitch (сервіс прямих трансляції, що профілюється на комп'ютерних іграх і кіберспорті, ред.).
Підсумки:
Маючи три опорні точки у вигляді лояльних співробітників, надійного інвестора і чинників макросередовища, компанія Maincast у рік краху змогла збільшити свою частку на українському ринку до 64%. І це дійсно швидкий розгін! На сьогодні, за словами Волочая, компанії має близько 95% прав на україномовні трансляції.
Це важлива цифра, адже прибутковість компанії безпосередньо залежить від охоплення і переглядів. Бізнес-модель компаній, що займаються прямими трансляціями, має такий вигляд: у витратній частині вартість прав на трансляції, у дохідній - вартість рекламних контрактів.
Наразі Maincast не розголошує інформацію про своє фінансове становище, але опосередковано визначити, про які суми може йти мова, все ж можливо. Витрати на купівлю прав на трансляцію турнірів ESL (кіберспортивної ліги Counter-Strike 2, ред.) становлять $2,5 мільйона на рік, Maincast підписала контракт до 2027 року. Доходи від одного спонсорського контракту сягають $100 тисяч.
Але хоч би якими цікавими були цифри, не варто забувати, що йдеться про досить специфічний продукт. Спорт, а слідом за ним і кіберспорт - це територія захоплених фанатиків своєї справи. Складно сказати, хто більше фанатіє від кіберспорту: глядачі, коментатори, яким платять за їхню роботу, чи інвестори, які вкладають свої гроші.
І тут можна говорити про ще одну складову успіху компанії Maincast - вона належить людям, які не тільки знають, а й щиро люблять свою справу. Той самий Макс Кріппа, який у 2018 році не зовсім розумів перспективність кіберспорту, зараз з головою поринув у своє нове дітище. І вже складно зрозуміти, для власника кіберспортивної організації NAVI і співвласника компанії кіберспортивних трансляцій Maincast Макса Кріппи кіберспорт - це бізнес чи пристрасть. Дізнатися, на жаль, не вийде, оскільки Кріппа не публічна людина, але можна з великою часткою ймовірності припустити, що й те, й інше. Адже успішні бізнеси, якщо простежити їхню історію, будуються не тільки і не стільки на прагматичному розрахунку, скільки на особистостях, які транслюють свої цінності та уподобання.